in

Winkelbediende (32) gestorven na besmetting met coronavirus

Enkele dagen geleden is een winkelbediende van een vestiging van Colruyt in Vorst overleden na een besmetting met het coronavirus.

Bij de medewerkers is dat verlies zwaar aangekomen. De onderneming is een extra regeling aan het uitwerken voor het personeel.

Mohamed Nahi (32) is in de nacht van woensdag op donderdag overleden. Hij had positief getest op het coronavirus en was eerder al in quarantaine geplaatst.

Waar hij besmet is geraakt met het virus valt moeilijk te achterhalen, en het is ook niet geweten of hij onderliggende gezondheidsproblemen had. Maar het hoeft niet te verbazen dat het personeel ongerust is.

“Onze grootste vrees komt uit”, klinkt het op Facebook. “Na de hamsterwoede drie weken geleden is er enorm veel werk op onze schouders gevallen om de rekken weer gevuld te krijgen.”

Dit heeft gezorgd voor fysieke uitputting en stress.En blijkbaar is ‘social distancing’ moeilijk te handhaven in de winkels.

“Bijna een derde van de klanten volgt de regels niet en wij komen er zo elke dag honderden tegen”, staat er te lezen.

Lees ook  Dokters verwijderen 8 cm baarmoederhals van een kersverse moeder van een werkelijk uniek kindje.

“Het begint bij ons allemaal door te dringen hoe ernstig corona kan zijn, dat we absoluut niet veilig zijn op ons werk en dat dit nog maanden kan duren.

Velen beginnen zich af te vragen waarom ze dit voor het zelfde loon blijven doen; de job is immers niet meer hetzelfde.”

“Dit nieuws is een grote opdoffer is voor alle Colruyt-collega’s, die al weken keihard aan het werk zijn om in de dagelijkse voedselvoorziening te voorzien”, reageert Hanne Poppe van de persdienst van Colruyt Group.

“We willen graag benadrukken dat we, net zoals de hele sector, er alles aan doen om voor onze medewerkers een zo veilig mogelijk kader te scheppen.

Dat wil zeggen dat we daarbij de maatregelen van de overheid strikt navolgen, zoals het ter beschikking stellen van handschoenen, voortdurend vragen dat voldoende afstand bewaren…

Ook mondmaskers stellen we ter beschikking voor de medewerkers die er gebruik van willen maken, en we sturen op dagelijkse basis bij.”

Lees ook  Is dit de vriend van Fabiola Volkers?

In het fel gedeelde facebookbericht worden concrete maatregelen gevraagd om de stroom klanten beter te regelen en te informeren.

Daarnaast moeten er volgens de auteur meer rustmomenten zonder loonverlies zijn én compensatie voor de opofferingen die gemaakt worden.

“Colruyt draait week op week recordwinsten terwijl wij ons kapot werken. We doen het niet voor het geld, maar we verdienen het wel.”

Extra vergoeding
De laatste weken is er volgens Colruyt in samenspraak met de vakbonden een regeling uitgewerkt, die nog verder zal verfijnd worden.

In de regeling staat onder meer dat Colruyt Group een budget ter beschikking stelt om de inspanningen op vlak van verkoop, logistiek en productie in deze uitzonderlijke omstandigheden te vergoeden.

“Die vergoeding kan bestaan uit de toekenning tot vijf vrije dagen, maar kan ook extra kortingen omvatten.

Ook medewerkers van centrale diensten die zich hebben ingezet voor de versterking van de winkels, distributiecentra of productie-ateliers, ontvangen een extra in de vorm van een cadeaubon”, klinkt het bij Colruyt.

Politie kon noodoproep van familie overleden coronapatiënt Rachel (12) niet verstaan

Zo ziet Rico Verhoeven eruit tijdens quarantaine