in

Wetenschappers leggen uit wat er met je lichaam gebeurt als je elke dag even gaat lopen

Oefening is cruciaal voor iemands fysieke en mentale gezondheid. Maar wat als je geen tijd hebt? Nou, de waarheid is dat een goede oefening geen intensieve, lange sessies in de sportschool hoeft te omvatten.

Het enige dat je hoeft te doen, is elke dag een wandeling te maken. Sterker nog, slechts een half uur lopen op een dagelijkse basis kan je helpen je veel beter te voelen en positieve veranderingen in je gezondheid aan te brengen.

Denk je niet dat je dit nodig hebt? Welnu, overweeg dit: hoeveel fysieke activiteit past bij jou in jouw dag?

Voor een derde van alle mensen is het antwoord “niet genoeg” op een wekelijkse basis – en voor 95% van de mensen is lichaamsbeweging niet eens een dagelijkse inspanning. Yikes!

Maar wees niet bang! Zoals we al zeiden, hoef je geen serieuze krachttraining uit te voeren of al je energie op een loopband te gebruiken om van de voordelen te genieten. Dit is hoe wetenschappers uitleggen wat er met je lichaam gebeurt als je elke dag loopt.

Wetenschappers leggen uit wat er met je lichaam gebeurt als je elke dag loopt

1. Verbeterd zicht

Ja, het is zeker verrassend, maar wist je dat regelmatige wandelingen wonderen kunnen doen voor je visie?

Hoewel oefening niet noodzakelijkerwijs nauw verbonden is met je ogen, kan je visie nog steeds profiteren van het elke dag lopen, volgens de American Academy of Ophthalmology.

Een voorwaarde die sterk wordt ondersteund door regelmatige wandelingen is glaucoom. Deze toestand treedt gedeeltelijk op door druk op de ogen en lopen kan helpen deze druk te verminderen.

Bloeddruk rond de ogen moet op een gezond niveau zijn om de ziekte te voorkomen.

Gezien de ernst van glaucoom en het gestaag toenemende aantal gevallen – naar schatting 111,8 miljoen personen tussen 40 en 80 jaar oud tegen de tijd dat we 2040 bereiken – is het geen verrassing dat je er voorzorgsmaatregelen tegen zou willen nemen. Wandelen is een geweldige manier om dat te doen

Wandelen is in staat om het algemene risico van het ontwikkelen van deze oogaandoening met maar liefst 73% te verlagen.

Als zodanig is het veilig om te zeggen dat ogen die op een positieve manier functioneren en met een goed gezichtsvermogen daadwerkelijk het gevolg kunnen zijn van regelmatige lichaamsbeweging.

2. Betere gezondheid van het hart

Als een oefening biedt lopen talloze voordelen voor een breed scala aan redenen. Een van de meest voor de hand liggende en aanlokkelijke positieve kanten is het vermogen om het risico op het ontwikkelen van verschillende cardiovasculaire aandoeningen te verlagen.

Kortom, elke dag wandelen kan de gezondheid van het hart verbeteren. Studies hebben een aantal dingen blootgelegd met betrekking tot het verband tussen lopen als een oefening en de conditie van het cardiovasculaire systeem.

Hier zijn enkele hartgerelateerde gebieden die profiteren van de positieve voordelen van dagelijkse wandelingen:

Verlaagde bloeddruk
Betere bloedcirculatie
Sterkere hartslag
Beter cholesterolevenwicht
Betere vetbalans
Verbeterde zuurstofcirculatie
Sterkere orgels
Verlaagd risico op beroerte
Minder risico op coronaire problemen
Verlaagd risico op hart-en vaatziekten en falen (3)

3. Betere botten

Leeftijd is de grootste factor in de degeneratie van botten en gewrichten, maar het kan ook mensen van alle leeftijden treffen.

Bovendien is een van de beste manieren om ouderdomsdegeneratie te voorkomen, door ervoor te zorgen dat je voortdurend bijdraagt ​​aan de kracht van deze regio’s. Elke dag lopen doe precies dat. Hier is hoe:

a) Botdichtheid
Velen van ons verliezen botdichtheid naarmate we ouder worden. Dit maakt je gevoeliger voor schade of ziektevorming.

Regelmatige lichaamsbeweging kan helpen om de botten sterk te houden omdat ze je gewicht ondersteunen.

Lees ook  11- jarig meisje pleegt zelfmoord nadat haar 66- jarige ver krachter vrijgelaten werd

b) Onderrug
Wanneer je last hebt van londerrugklachten, kan dit leiden tot een verminderde focus, een onvermogen om dagelijkse taken uit te voeren en een verminderd positief denken.

Helaas is het geen goed idee om intensieve oefeningen te doen. Hardlopen en gewichtheffen zijn waarschijnlijk beide van de lijst, en dus ook joggen.

Daarom moet je dus lopen – en gelukkig is het een zeer positieve vorm van fysieke activiteit, zelfs voor mensen met deze pijn.

Dagelijks wandelen kan helpen om een ​​deel van de pijn te verlichten van chronische rugpijn, waardoor je het ongemak productiever kunt aanpakken.

c) Ruggengraat

Dit hangt samen met ons vorige punt over lage rugpijn. Lopen helpt de bloedcirculatie te verbeteren, waardoor je kunt genieten van een betere flexibiliteit rond je onderrug.

Dit komt omdat de bloedstroom rond de wervelkolom de neiging heeft sterk toe te nemen bij inspanning.

d) Benen
Oké, technisch gezien gaat het dus niet alleen om gewrichten- en botten. Maar je benen worden sterker en bouwen spieren en uithoudingsvermogen op als je regelmatig loopt, vooral als je omhoog loopt. Dit vermindert op zijn beurt je problemen met gewrichtspijn rond de benen.

e) Stijfheid

Heb je stijve gewrichten die het moeilijk maken om te bewegen? Actief elke dag een half uur lopen kan helpen om je gewrichten los te maken.

Hoewel dit ernstige ziekten zoals artritis niet kan genezen, kan het zeker helpen bij symptoomverlichting.

f) Lager fractuurrisico
Het spreekt voor zich dat als je gewrichten, botten en spieren allemaal sterker zijn, je een lagere kans hebt op het ontwikkelen van verwondingen.

Breuken kunnen je ervoor zorgen dat je maandenlang niks kan, dus het verlagen van je kansen om er een te krijgen, kan een grote motivator zijn om te lopen.

4. Positieve mentale verandering
We zoeken allemaal naar een betere geestelijke gezondheid en willen vrij zijn van negatieve gedachten en aandoeningen.

Wandelen is een geweldige manier om dit voordeel te vergroten. Geloof het of niet, wandelen kan grote gevolgen hebben voor je geestelijke gezondheid. Hier is hoe:

a) Depressie

Studies tonen aan dat degenen die vaak gedurende de week lopen – zelfs met slechts 200 minuten aan lichaamsbeweging –

een verlichting ervaren van sommige symptomen van gediagnosticeerde klinische depressie. Gedurende drie jaar bleven de positieve voordelen bestaan ​​zolang deze gewoonte werd voortgezet.

Het is vermeldenswaard dat de betreffende studie speciaal over vrouwen is uitgevoerd en daarom misschien niet helemaal voor sommigen geldt. Onderzoek suggereert echter wel dat alle geslachten ten dele baat hebben bij regelmatig wandelen.

b) Stress
Als je niet geniet van power-walking voor fitnessdoeleinden, is een wandeling van een lage intensiteit door een park meer dan genoeg om je te helpen. Buiten zijn en omringd door groen kan je eigenlijk meer ontspannen helpen voelen.

Volgens een Journal of Physiological Anthropology-onderzoek kan het feit dat je rond de natuur bent en slechts 20 minuten loopt, de hoeveelheid cortisol in de hersenen doen dalen.

Cortisol is een stress neurotransmitter en overmatige productie kan leiden tot angst, verminderd positief denken en andere problemen.

Wandelen is ook in staat om de hersenen in een ontspannen en rustige staat te brengen. Het doet dit door bepaalde zenuwcellen te stimuleren die werken om de zintuigen te kalmeren.

c) Stemming

Als je loopt, worden er meer en meer positieve hormonen aangemaakt, endorfines genaamd. Dit helpt je om je de rest van de dag meer gelukkig en energiek te voelen.

Zelfs kantoormedewerkers vinden zelfs dat wandelingen van een half uur hen meer verlangen om hun werk voort te zetten!

d) Cognitieve achteruitgang
Dementie en Alzheimer zijn angstaanjagende ziekten waarmee veel senioren worden geconfronteerd.

Lees ook  Kans van 1 op 6 miljoen: Judit, zelf drieling, bevalt van drieling

Het risico van het ontwikkelen van deze degeneratieve aandoeningen neemt toe naarmate je ouder wordt.

Gelukkig kan dagelijks wandelen dat risico verminderen. Studies hebben ook aangetoond dat het hetzelfde kan doen voor andere hersengerelateerde ziekten, zoals beroertes.

Over het algemeen is wandelen ook gewoon goed voor de algehele cognitieve functie. Het helpt bij je concentratie en geheugen, en het houdt je hoofd helder zodat je betere beslissingen kunt nemen en kritisch kunt denken.

5. Gewichtsverlies

Als je manieren hebt onderzocht om af te vallen, ben je waarschijnlijk niet verrast om te horen dat een beetje dagelijks lopen een grote bijdrage kan leveren aan het kwijtraken van die extra kilo’s. Hoewel het een eenvoudige oefening is, geeft het een krachtige calorieverbrandende stoot!

a) Metabolisme
Als je loopt, heeft je lichaam meer energie nodig om je op gang te houden. Als je snel genoeg loopt, stijgt de stofwisseling van je lichaam om je lichaam te helpen bij het gebruik van zijn energiereserves. Je kunt dan een paar uur later genieten van een snellere stofwisseling.

De beste manier om dit positieve effect te krijgen, is door in een gematigd tempo te lopen, of, nog beter, om flink de berg op te lopen.

b) Vet
Vet is niet noodzakelijkerwijs een slecht onderdeel op zich, maar een teveel aan vetopslag in het lichaam is grotendeels verantwoordelijk voor gewichtstoename en kan potentieel gevaarlijk zijn voor het lichaam.

Bovendien voelen veel mensen zich ongemakkelijk met hun buik en proberen ze specifiek hun buikvet te verliezen.

Het enige dat je hoeft te doen om deze inspanning te beginnen, is door te gaan lopen! Merk echter op dat je snel genoeg moet lopen, zodat je hartslag stijgt en je ademhaling dieper wordt.

c) Digestie

Na een maaltijd, ga je voor een langzame maar doelgerichte wandeling om de spijsvertering in je lichaam te stimuleren.

Hierdoor kan je lichaam op een goede manier beginnen met het efficiënt verteren van wat je hebt gegeten, in plaats van de hele maaltijd als vet te bewaren.

Studies hebben aangetoond dat een wandeling de snelheid van de beweging van voedsel door het lichaam en de maag verhoogt, en meerdere andere stukken van onderzoek ondersteunen dit concept.

d) Spieropbouw
Ondanks het feit dat het een oefening met een zeer lage intensiteit is, maakt het wandelen met succes gebruik van een groot aantal verschillende spieren, waardoor een volledige lichaamsoefening mogelijk wordt.

Natuurlijk is het niet zo effectief als krachttraining of intensievere trainingen, maar het is zeker voldoende als je geïnteresseerd bent om een ​​beetje sterker te worden!

e) bloedsuiker

Bloedsuiker of bloedglucose moet op een redelijk niveau worden uitgebalanceerd om problemen zoals insulineresistentie en diabetes type 2 te voorkomen. Te hoog bloedsuikerspiegel kan ook leiden tot potentiële gewichtstoename.

Als je loopt nadat je hebt gegeten, is aangetoond dat het de glucosespiegels in het bloed met succes verlaagt, waardoor het lichaam gezonder is.

Houd er natuurlijk rekening mee dat dagelijkse wandelingen het beste werken met andere methoden voor gewichtsverlies, zoals een gebalanceerd, gezond dieet en misschien enkele extra vormen van lichaamsbeweging. Om je echter op de juiste manier te starten, is lopen elke dag zeker een goede gewoonte.

Laatste gedachten over wat er met je lichaam gebeurt
Niet iedereen heeft tijd om naar de sportschool te gaan. Maar met slechts 30 minuten per dag kun je je gezondheid aanzienlijk verbeteren door gewoon een wandeling te maken.

Je kunt dit doen tijdens je lunchpauze, na een maaltijd, of zelfs gewoon om de tijd te doden. Je zou verbaasd zijn hoeveel zelfs eenvoudige fysieke activiteit voor je kan doen!

Moeder, vader en 17-jarige zoon vechten tegen drie verschillende soorten kanker op hetzelfde moment

Man gooit vrouw uit rolstoel om hem te kunnen stelen.