in

Isabel (38) ontsnapte aan koolmonoxidevergiftiging: Onze parkiet viel ineens dood neer

75% van de Nederlanders heeft geen CO-melder in huis hangen, terwijl koolmonoxide levensgevaarlijk kan zijn.

Isabel Kuijlaars (38) heeft tien jaar geleden een koolmonoxidevergiftiging overleefd op wel een heel opvallende manier: haar valkparkiet, Paco, viel ineens dood neer.

„Ik woonde tien jaar geleden met mijn gezin in een soort vakantiehuis. Het was super slecht geïsoleerd, waardoor we in de woonkamer een propaantank hadden staan.

Als die niet aanstond, was het in de winter niet uit te houden daarbinnen. Ik zat op de bank met mijn man en mijn pasgeboren dochtertje, ze was destijds een paar maanden oud. Mijn toen twee jaar oude zoontje sliep in de kamer naast ons.

Vanuit mijn ooghoek zag ik ineens dat Paco, onze valkparkiet, naar beneden begon te dwarrelen en ineens viel hij neer.

Zijn kooi stond sinds een maand naast onze propaantank, zo bleef hij lekker warm. Eerst dacht ik dat hij ging slapen, maar dat is overdag niet normaal gedrag voor zo’n vogeltje. Ik ben uiteindelijk naar de kooi gelopen en kwam erachter dat hij dood was.”

Slecht gevoel
„Ik had er meteen een slecht gevoel bij. Het kon gewoon niet zo zijn dat Paco zonder reden dood neerviel. Toen viel ineens het kwartje.

We voelden ons al een aantal weken ziek. We waren misselijk en hadden hoofdpijn, maar wij dachten dat dat kwam omdat we een pasgeboren kind in huis hadden.

Lees ook  Gezin stinkend rijk na opruimen van zolder en vondst in oude schoenendoos!

Ik besefte bij het zien van onze dode parkiet, dat we waarschijnlijk een koolmonoxidevergiftiging opliepen.

We hebben meteen alle ramen en deuren opengezet, het huis verlaten en hebben de brandweer gebeld.

Uiteindelijk bleek dat de afvoer van onze de propaantank verstopt was door een nest dat gebouwd was in de afvoerpijp, en dat daardoor een deel van de rook terugkwam naar binnen.”

CO-melder te ver
„We hadden in de keuken CO-melders hangen naast de geiser, omdat die nog weleens wil lekken. Dat (huur)huis werd geleverd met de melders al geïnstalleerd, dus we dachten er niet aan om zelf overal CO-melders te hangen. Die waren toen trouwens ook veel duurder dan nu, dat hielp ook niet.

Ik denk dat de melder in de keuken uiteindelijk wel was afgegaan, maar ons parkietje kwam er toch eerder achter. De melders hingen veel te ver van de tank.

Ik ben heel dankbaar dat we het dankzij Paco snel ontdekten en er allemaal ongedeerd van afkwamen.

Mijn zoontje sliep op een kleine afstand van de tank, ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als we het lek later hadden ontdekt. Dit lek was voor ons de druppel in het altijd koude huisje, we zijn niet veel later verhuisd.”

Lees ook  25 dingen die je niet wilt weten

Alert
„Tegenwoordig lucht ik het huis altijd goed door en hangt er in elke ruimte een CO-melder. Ik ben erg geschrokken en wil nooit meer een koolmonoxidevergiftiging meemaken.

De melders zijn zelfs aangesloten op het lichtnet in plaats van batterijen, zodat ze altijd werken en ik er niet aan hoef te denken om ze te vervangen.

Ik laat ook elk jaar de cv-ketel controleren en blijf het liefst uit de buurt van gaskachels. Ik ben niet per se bang, eerder erg alert.

Ik vind het onbegrijpelijk dat er in vakantiehuizen geen melders hangen. Dat was tien jaar geleden niet zo, en nu nog steeds niet.

Dat terwijl het kleine ruimtes zijn waar vaak gaskachels in zitten. In mijn optiek zou het verplicht moeten zijn om CO-melders te hangen in ruimtes met zo’n verwarmingstoestel. Ik heb in ieder geval besloten dat ik nooit meer naar zo’n vakantiepark wil als er gaskachels zijn.”

Advies
De Brandwondenstichting raadt mensen het volgende aan: ’Laat 24/7 een rooster of raam op een kier openstaan, laat uw verwarmingstoestel jaarlijks controleren door een gecertificeerd vakman en plaats een CO-melder in de ruimte van het verwarmingstoestel aan het plafond.

Koolmonoxide zie je niet, ruik je niet en proef je ook niet. Een CO-melder kan levensreddend zijn.’

Gezin in Alkmaar slaapt onder folie door treiterende buren

Onrustige jongen (15) op station Deventer betrapt met wapens in broek