in

Het gevoel dat je de laatste tijd meer betaalt voor je boodschappen? Dat kan heel goed kloppen…

Wellicht is het jou de laatste tijd ook opgevallen of heb je gemerkt dat de boodschappen duurder zijn geworden.

Uit een recente analyse van inprijsverhoogd.nl blijkt inderdaad dat diverse supermarkten de afgelopen maand veel A-merken in prijs hebben verhoogd.

Opvallend gegeven is dat Supermarkt Albert Heijn de grootste stijger is. Het resultaat: consumenten betalen deze maand meer voor hun boodschappen dan enkele weken geleden.

Sta je de laatste tijd bij de kassa en heb je het gevoel dat je meer betaald voor je boodschappen? Dat kan goed kloppen.

Het blijkt dat Albert Heijn veel prijsverhogingen heeft doorgevoerd en minder producten in prijs heeft verlaagd. Wat nou de oorzaak is van deze prijsverhogingen? Dat zijn wij, de consument.

Lees ook  Agent wiegt kindje in slaap na aanrijding: “Dit zijn de momenten waar je het voor doet”

Sinds de coronacrisis slaan consumenten over het algemeen meer boodschappen in, hierdoor zouden supermarkten mogelijk moeten compenseren voor de beginweken rond de coronacrisis.

Prijsverhogingen
Volgens Thijs van der Tuin van inprijsverhoogd.nl voeren supermarkten altijd prijsverhogingen-en verlagingen door.

Normaliter zijn deze verhogingen en verlagingen in balans, maar opvallend is dat dit bij Albert Heijn de laatste 5 weken niet het geval is.

“Van de 1.806 prijsveranderingen bij Albert Heijn waren er 1.464 prijsverhogingen, 81 procent dus”, zo stelt Van der Tuin.

Bij andere concurrenten zoals Jumbo, Dirk, Plus en Coop lijken deze stijgingen meer in balans te zijn.

Lees ook  RIVM: 112 nieuwe coronadoden, ’opnames lijken minder snel toe te nemen’

Verandering koopgedrag consumenten
Volgens Van der Tuin zijn de boodschappen bij Albert Heijn duurder door de coronatijd. Veel meer mensen werken en blijven thuis.

Hierdoor hebben ze ook meer boodschappen nodig. Tevens is het goed mogelijk dat de supermarkt het relatief lage aantal prijsverhogingen van het begin van de coronatijd nu aan het compenseren is.

”In het begin van de coronatijd waren supermarkten juist voorzichtig met prijsverhogingen. Ze wilden niet overkomen als profiteurs tijdens de crisis” aldus Van der Tuin.

Of de prijzen voor de boodschappen bij Albert Heijn de komende periode meer in balans komt te liggen, is nog niet bekend.

Neusspray lijkt ideaal, maar zo onschuldig is het niet! Zo kom je van een neusspray verslaving af!

Lees ik het goed?! Een warm bad nemen verbrandt evenveel calorieën als een wandeling van 30 minuten